sobota, 22 sierpnia 2020

21 sierpnia Brodnica, Radzyń Chełmiński, Grudziądz, Kwidzyn

Jak postanowiliśmy wczoraj, tak realizujemy. Po śniadanku wsiadamy na rowery i kierujemy się szutrową drogą do Brodnicy. Zatrzymujemy się przy pierwszym rozwidleniu i napawamy pięknem przyrody. Kilometr dalej jadę z przodu lewą, nieco twardszą stroną drogi a tu z naprzeciwka wypada auto. Szybko przejechałem na prawo ale coś mi dziwnie się jedzie. Zsiadłem z roweru i zobaczyłem flaka w tylnym kole. No ładnie, nie mam dętki a gdyby nawet, to kluczy do odkręcenia koła też. Koniec wycieczki rowerowej na dzisiaj. Wsiadłem na Gosi damkę i pomknąłem do auta cztery kilometry, włożyłem rower na dach i wróciłem po Gosię w miejsce pierwszego postoju, dokąd Gosia doszła prowadząc kontuzjowanego Kellys’a. Do Brodnicy wjechaliśmy poszukując sklepu rowerowego. Znaleźliśmy go w samym centrum. Zostawiliśmy rower i pojechaliśmy zwiedzać. Zamek krzyżacki pochodzi z XIV w. Dzisiaj to tylko ruiny, w których pozostała już tylko jedna wieża, trochę murów i kilka pomieszczeń w podziemiach. Ruiny otoczone są głęboką fosą. Zaczęliśmy od wejścia na wieżę i obejrzenia z niej miasta. Później zwiedziliśmy podziemia z tradycyjną ekspozycją narzędzi tortur, po czym w kawiarence przy kawce rozegraliśmy kolejną partyjkę kości. Pochwalę się, że wyszedłem na prowadzenie i nie zamierzam go oddać do końca wyjazdu.

Później pojechaliśmy odebrać rower i pozostawiwszy auto na parkingu obeszliśmy centrum Brodnicy. W cenie biletu na zamku było również zwiedzanie zabytkowej bramy w centrum i spichlerza. Były tam tylko ekspozycje etnograficzne  oraz przedstawiające ekosystemy regionu,  ale dość interesujące. Widzieliśmy również akcję straży pożarnej, która w centrum miasta zbierała do ula pszczoły. Temperatura wzrosła do 32 st.C, co ponownie wskazuje, że jakaś opatrzność przebiła mi oponę w rowerze, bo może nie wytrzymałbym 30 km w takiej temperaturze.

Drugim dzisiaj jest krzyżacki zamek w Radzyniu Chełmińskim. Ze wszystkich stron fantastycznie da się sfotografować. Z czterech do dzisiaj przetrwały dwie wieże,  na które można wejść dzięki pracom zabezpieczającym całą budowlę. Wyjścia na każdą z nich są tak wąskie, że za 10, 15 kg już bym się nie przecisnął. Tutaj kręcone były dwa pierwsze odcinki serialu dla dzieci „Pan samochodzik i templariusze”.

Ruszamy do Grudziądza bo tam w ruinach zamku jest wieża otwarta do 20:00, więc jest jeszcze sporo czasu. Wstęp do ruin jak i wejście na wieżę jest darmowy. Z góry roztacza się fantastyczny widok na miasto i na Wisłę. Niski stan wody odsłania wiele piaszczystych wysp, gdzie gromadzi się ptactwo. Schodzimy krętymi schodami i przy jednym z kamiennych stolików powiększam przewagę w rozgrywce w kości.

W Kwidzynie jesteśmy po zmroku i po pysznej kolacji w jednej z tutejszych, chyba nielicznych restauracji, robimy kilka zdjęć nocnych zamku i cofamy się na z góry upatrzone wcześniej pole parkingowe na nocleg. (4 km + 4 km mojego powrotu do auta na Gosi rowerze)

Piotroskie

Brodnicki Park Krajobrazowy - Jez. Strażym

Jez. Strażym w kolejnej odsłonie

szarża po kamieniach przyniosła takie konsekwencje

50 m. wieża wśród ruin zamku w Brodnicy - jedyny zachowany w całości fragment zamku krzyżackiego zbudowanego w XIII/XIV w.

widok z wieży na miasto - do pokonania był ogrom schodów

średniowieczna Brama Chełmińska w Brodnicy

rynek starego miasta w Brodnicy - działania wojenne nie były tak zgubne dla miasta jak np. w Szczecinie; porównując stare fotografie nie ma różnicy w stylu kamienic.

zabytkowy spichlerz w Brodnicy z ekspozycja etnograficzną i przyrodniczą

zbieranie roju pszczół  w środku miasta

Radzyń Chełmiński - ruiny zamku krzyżackiego i najlepiej zachowane pd skrzydło

wnętrze pomieszczenia, które kiedyś było kaplicą - posadzka była na poziomie białych kropek na murze, zakratowany otwór to pierwotne wejście

w piwnicy jak zwykle sala wymyślnych tortur

widok na jedną z wież

przez otwór w  wieży zachodniej podglądamy wschodnią

na samej górze wieży przestrzeń niestety dla szczupłych - jeszcze dało się

ruiny ale bardzo fotogeniczne

brak cienia byłby dowodem nieistnienia

strona zachodnia - ciężko konkurować z takim widokiem w tle

spacerując dookoła ruin

przed zamkiem oczywiście głęboka, dzisiaj sucha, fosa

zamek w Grudziądzu - odnowiona wieża widokowa

spektakularny widok z wieży na Wisłę

w oddali most przez Wisłę a na dole nad rzeką fajne tereny rekreacyjne

korkociąg schodów w wieży

alejki i miejsca odpoczynku wokół ruin i wieży

Kwidzyn i jego zamek krzyżacki noca

zamek z innej strony z o wiele niższego poziomu